پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121Imam Khomeini and Construction of Islamic Revolution of Iran: Testing a Hypothesisامامخمینی(ره) و برساختن انقلاب اسلامی ایران (آزمون یک فرضیه)93863589FAمحمدرضا طالباندانشیار گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180316The Islamic Revolution of Iran intended to reconstruct a full-fledged new world order to overthrow the ancient social system and its dominant values from the top to the bottom. Therefore, this revolution needed a sort of leadership to wipe the dust of ancient world off Iran and make an initiative to fully reconstruct the values and structures of the Iranian society. Imam Khomeini was that kind of erudite leader needed for Iranian revolutionary movement whose exceptional charisma bestowed the leadership on him. This paper is an attempt to find an answer to the question of whether Imam Khomeini was really the engineer of Islamic revolution of Iran. In other words, was the culmination of Islamic Revolution and the downfall of the Shah’s regime in early 1979 a result of Imam Khomeini's engineering? To put it in better wording, the question is: Was the Islamic Revolution of Iran a project led by Imam Khomeini? Can we assume the Islamic Revolution was a fruit of Imam Khomeini's pre-determined will and plan?
In a research endeavor to investigate and test the abovementioned hypothesis, two types of evidences have been used: First, Imam Khomeini's statements, who has been a person beyond a leader or embodiment of the Islamic Revolution to many influential agents and players of the Islamic Revolution and to the general public in Iran; and second, historical evidences and documents. The findings of this paper, in general, challenges the hypothesis that "Imam Khomeini was the engineer of Islamic Revolution." انقلاب اسلامی ایران بهدنبال بازسازی نظم نوین تمامعیاری بود که از صدر تا ذیل نظام اجتماعی کهن و ارزشهای حاکم بر آن را براندازند؛ بنابراین نیازمند رهبری بود تا طومار جهان کهنه را درهم پیچد و برای بازسازی کامل ارزشها و ساختارهای جامعۀ ایران کمر همت را ببندد. در جنبش انقلابی ایران، امامخمینی(ره) همان رهبر فرهمندی بود که جاذبۀ استثناییاش این رسالت را به او بخشید. بااینحال، هدف اصلی مقالۀ حاضر حول این پرسش شکل گرفت که آیا حقیقتاً امامخمینی(ره) مهندس انقلاب اسلامی ایران بودهاست؟ بهبیاندیگر، آیا تکوین انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی رژیم شاه در اواخر سال 1357 محصول مهندسی امامخمینی(ره) بودهاست؟ به عبارت بهتر، آیا انقلاب اسلامی ایران، پروژهای هدایتشده توسط امامخمینی(ره) بودهاست و آیا میتوان آن را حاصل اراده و برنامۀ ازپیشتعیینشدۀ امامخمینی(ره) تلقی کرد؟
در تلاشی پژوهشی برای وارسی و آزمون فرضیۀ مزبور از دو دسته شواهد استفاده شد: اول، بیانات خودِ امامخمینی(ره)، امامی که در نزد بسیاری از کنشگران اصلی انقلاب اسلامی و تصور عمومی ایرانیان در برهۀ انقلابی، بالاتر از یک رهبر، عصاره یا تجسم انقلاب اسلامی بودهاست؛ و دوم، شواهد و مدارک تاریخی. نتایج این پژوهش بهطور کلی این فرضیه را موردچالش قرار داد که «امامخمینی(ره) مهندس انقلاب اسلامی ایران بودهاست».پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121Re-identification of the Literature of Islamic Revolutionبازشناسی ادبیات انقلاب اسلامی ایران395763590FAاحمد گل محمدیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20171104This paper is an attempt to identify the literature of Islamic Revolution of Iran. To this end, the most outstanding research works on Islamic Revolution of Iran have been identified and reviewed and their peculiarities analyzed in a theoretical and methodological framework. An analysis of the contents of these research works suggested that six almost interval patterns are identifiable for clarification of the Islamic Revolution of Iran. Functionalistic clarification was the first clarifying pattern for understanding the Islamic Revolution, although a dim trace of Marxist clarification was formed at the same time. The psychological-sociological clarification came next with emphasis on such concepts as "relative deprivation" and "anomie" or lack of the usual social or ethical standards in the society. The fourth pattern was organizational clarification focusing on suppression and mobilization of forces. The fifth pattern can be termed as cultural-discourse clarification that argues how Shia discourse became dominant in the discussions. A type of rational clarification can be also identified in the literature of Islamic Revolution that is not that much useful in research on revolution. Of course, there are many works on the literature of Islamic Revolution at hand. Some efforts have been made to re-identify and classify this rich literature, but this research work, reviews, classifies and analyzes the literature of Islamic Revolution from a different perspective that gives a relatively innovative aspect to the findings of the paper.<strong>هدف از نوشتن این مقاله شناخت ادبیات انقلاب اسلامی ایران است. برای انجام این کار، برجستهترین پژوهشها دربارۀ انقلاب اسلامی ایران شناسایی و ویژگیهای آنها از منظر چارچوب نظری و الگوی روششناختی تحلیل شد. با تحلیل مضمون این پژوهشها، آشکار شد که شش الگوی تقریباً متوالی برای تبیین انقلاب اسلامی ایران قابلشناسایی است. تبیین کارگرایانه، نخستین الگوی تبیینی برای فهم انقلاب اسلامی بود، هرچند همزمان با آن، نوع کمرنگی از تبیین مارکسیستی نیز شکل گرفت. الگوی سوم تبیین روانشناختی-جامعهشناختی بود که بر مفاهیم «محرومیت نسبی» و «آنومی» یا سردرگمی اجتماعی استوار بود. الگوی چهارم تبیین سازمانی متمرکز بر سرکوب و بسیج بود. الگوی پنجم را میتوان فرهنگی-گفتمانی نامید که چگونگی مسلطشدن گفتمان تشیع را کانون اصلی بحث خود قرار میدهد. نوعی تبیین عقلانی را هم میتوان در ادبیات انقلاب اسلامی ایران شناسایی کرد که درزمینۀ انقلابپژوهی چندان کاربردی ندارد. البته پژوهش دربارۀ ادبیات انقلاب اسلامی بیپیشینه نیست و تلاشهایی برای بازشناسی و دستهبندی این ادبیات غنی انجام شدهاست ولی در این نوشتار، ادبیات انقلاب اسلامی ایران از دیدگاهی متفاوت بازشناسی، دستهبندی و تحلیل شدهاست که وجهی نسبتاً نوآورانه به یافتۀ پژوهش میبخشد.</strong>پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121The Impacts of Algerian Revolution on the Political Struggles in Iran According to the Iranian Revolutionariesتأثیر انقلاب الجزایر بر مبارزات سیاسی ایران بهروایت انقلابیون ایرانی598563595FAحمید بصیرت منشاستادیار گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانامین خانیدانشآموختۀ رشتۀ تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20171130In any studies on political movements and revolutions, it is important to analyze their influence on other societies and nations. From among the contemporary Islamic and revolutionary movements, the revolution of the Muslim nation of Algiers, emerged in mid 20<sup>th</sup> century, had had great influence on Muslim societies. This paper intends to study the impact of the Algerian Revolution on Iranian thinkers and revolutionaries. Based on the findings of this paper, the struggles of the freedom-seeking people in Algiers as well as the ideologies of the revolutionary leaders and fighters both before and after this victory over the French colonialism, provided required inspiration and pattern of struggle for anti-Pahlavi political forces in Iran, both religious and non-religious. The research method in this paper is exploratory and descriptive-analytical. The data has been gathered out of library documents (documents, books, and papers) and then analyzed.از مسائل مهم و قابلتوجه در مطالعات مربوط به جنبشهای سیاسی و انقلابها، تأثیرگذاری آنها بر جوامع و ملتهای دیگر است. ازمیان جنبشهای اسلامی و انقلابی معاصر، جنبش مردم مسلمان الجزایر در نیمۀ قرن بیستم میلادی تأثیر زیادی بر جوامع مسلمان گذاشت. نویسندۀ این مقاله در پی بررسی تأثیرگذاری انقلاب الجزایر بر متفکران و مبارزان ایرانی است. براساس یافتههای این پژوهش، مبارزات مردم آزادیخواه الجزایر و اندیشۀ رهبران و مجاهدان آن قبل و پس از پیروزی بر استعمار فرانسه، الهامبخش و الگوی مبارزاتی نیروهای سیاسی مخالف حکومت پهلوی در ایران اعم از مذهبی و غیرمذهبی بود. روش بررسی در این پژوهش اکتشافی و توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات این مقاله با مراجعه به منابع کتابخانهای (سند، کتاب، مقاله) جمعآوری و سپس تجزیهوتحلیل شدهاست.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121An Analysis of the Chinese Sources' Approach to the Islamic Revolution of Iranتحلیل نوع نگاه منابع چینی به انقلاب اسلامی ایران8711463621FAمحمد سمیعیدانشیار علوم سیاسی دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایرانجین پنگدانشجوی دکترای رشتۀ تاریخ ایران اسلام، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180121As a turning point in contemporary Iranian history, the Islamic Revolution has had massive influence on the course of developments in the country if not to mention the situation of international politics. A proper study and understanding of this revolution is an imperative introduction to the understanding of the domestic and foreign policies of today Iran. Unlike this important necessity, research about Islamic Revolution does not have a bright history in China and there are only a few sources on this revolution. This paper is an attempt to study these sources through textual analysis and content analysis. The findings of the paper show that three factors have been influential in developing research works by the Chinese researchers about Islamic Revolution of Iran: Marxism-Maoism ideology; impact of Western approaches to and analyses of Islamic Revolution of Iran; and political, economic and cultural developments along with Chinese foreign policy strategies vis-à-vis Iranانقلاب اسلامی ایران بهعنوان نقطۀ شروع سیاست معاصر ایران، تأثیر گستردهای بر وضعیت توسعۀ ایران و همچنین بر وضعیت سیاست بینالملل گذاشتهاست. مطالعه و درک صحیح این انقلاب مقدمهای ضروری برای درک سیاست داخلی و خارجی ایران کنونی است. برخلاف این ضرورت مهم، تحقیقات دربارۀ انقلاب اسلامی ایران، در چین کارنامۀ درخشانی ندارد و منابع ناچیزی در این زمینه منتشر شدهاست. این مقاله با استفاده از روشهای تحلیل متنی، و تحلیل محتوا منابع مذکور را بررسی کردهاست. درنهایت، نتیجهگیری شد که سه عامل بر تحقیقات محققان چینی دربارۀ انقلاب اسلامی ایران مؤثر بودهاند: ایدئولوژی مارکسیسم مائوئیسم؛ نفوذ نگاهها و تحلیلهای غربی دربارۀ انقلاب اسلامی ایران؛ و تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و راهبردهای سیاست خارجی چین دررابطهبا ایرانپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121An Analysis of Identity Structures of Square in the Meetings in the Course of the Islamic Revolution (Case Study: The Shohada Square of Mashhad)تحلیلی بر ساختارهای هویتی میدان در تجمعات انقلاب اسلامی (نمونۀ موردی: میدانشهدایِ مشهد)11513563622FAغلامرضا آذری خاکسترکارشناس واحد مطالعات اسناد وقف مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، ایرانJournal Article20180212Urban squares play an important role in formation of political and social meetings. Development and modernity have made urban structures such as squares undergo drastic changes. Cities have enjoyed special features and identity ever since their foundation that has taken place in the course of long years. City identity includes everything from street names to the way of formation of the squares and buildings. The Shah Square in Mashhad, renamed Shohada Sq. after the victory of Islamic Revolution, is one of the urban squares that has undergone numerous structural and identity changes ever since its construction. Holding national meetings and ceremonies in this square, either before or after the revolution, has given a special significance to this square. The annihilation of the historical identity of this square as a result of changes made in its architecture, made the author of this paper carry out a research into the identity functions of this square as well as the most important historical incidents taking place at this venue.میدانهای شهری نقشی مهم در شکلگیری تجمعات سیاسی و اجتماعی داشتهاند. توسعه و مدرنیته موجب شدهاست تا ساختار فضاهای شهری ازجمله میدانها بهشکل بنیادین تغییر کند. شهرها از زمان شکلگیری تاکنون شاخصههای هویتیِ ویژهای داشتهاند که طی سالیان متمادی بهوجود آمدهاند؛ از اسامی خیابانها گرفته تا شکلگیری میدانها و بناها، همه نشانههایی از هویت شهریاند. میدانشاه مشهد که پساَز پیروزی انقلاب اسلامی به میدانشهدا تغییر نام پیدا کرد، ازجمله میدانهای شهری است که از زمان ساخت تاکنون شاهد تغییرات ساختاری و هویتی فراوانی بودهاست. برگزاری تجمعات و مراسمهای ملی در این میدان چه قبلاز انقلاب و چه پساز انقلاب سبب اهمیت ویژۀ این میدان شدهاست. ازبینرفتن هویت تاریخی این میدان براثر تغییرات انجامشده در معماری آن موجب شد تا در این مقاله به تحلیل کارکردهای هویتی این میدان و همچنین مهمترین وقایع تاریخی شکلگرفته در آن پرداخته شود.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121The Method of Spread of Islamic Movement in Nain City (1961-1978)چگونگی گسترش نهضت اسلامی در شهرستان نائین (1340-1357)13715463623FAحسینعلی قربانیدکتری تاریخ انقلاب اسلامی، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20171221This paper intends to provide a response to this question: What factors paved the ground for the commencement and spread of revolutionary developments in the city of Nain? This paper claims that a combination of agent and structure components brought about the initiation and development of revolutionary thought and action in Nain. According to the findings of this paper, the forced exile of some revolutionary forces to Nain and Anarak paved the ground for familiarity of the people in this region with Imam Khomeini’s movement. The presence of Imam Khomeini’s brother (Ayatollah Pasandideh) as well as some religious personalities such as Ayatollah Makarem Shirazi, Hojjatoleslam Khosroshahi, … in Anarak as well as Ayatollah Abaei and Ansari Shirazi in Nain marks the turning point of the revolutionary activities in Nain. The fabric of revolutionary forces comprised various walks of life from bazaari merchants to cultural sector employees, pupils, university students, and women. The meetings and activities of the revolutionaries in Nain took place in religious sites and places such as Imam Sajjad Mosque and Imamzadeh Sultan Ali. This shows the role of these religious structures in organizing revolutionary activities and the combination of agent and structure factors in advancement of the revolutionary activities in Nain <br />The research method is descriptive, relying on interviews with the revolutionary activists and library sources.در پژوهش پیشِرو به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که چه عواملی زمینهساز شروع و گسترش تحولات انقلابی در شهرستان نائین بودند؟ مدعای پژوهش این است که ترکیبی از عوامل کارگزاری و عوامل ساختاری به آغاز و رشد اندیشه و عمل انقلابی در نائین انجامید. براساس یافتههای تحقیق، تبعید برخی از نیروهای انقلابی به نائین و انارک زمینهساز آشنایی مردم این منطقه با نهضت امامخمینی (ره) شد. حضور برادر امام (آیتالله پسندیده) و شخصیتهایی همچون آیتالله مکارم شیرازی، حجتالاسلام خسروشاهی و... در انارک و آیات عبائی و انصاری شیرازی در نائین، نقطۀ آغاز فعالیت انقلابیون نائین بود. این نیروها از قشرهایی مختلف همچون بازاریان، فرهنگیان، دانشآموزان، دانشجویان و زنان تشکیل شده بودند. تجمع و فعالیت انقلابیون نائین در اماکن مذهبی همچون مسجد امام سجاد (ع) و امامزاده سلطان سیدعلی و نقش این اماکن در نظم و نسق دادن به این فعالیتها، ترکیب عوامل کارگزاری و عوامل ساختاری را در پیشبرد فعالیتهای انقلابی در نائین نشان میدهد.<br /> روش پژوهش توصیفی است و بر مصاحبۀ شفاهی با فعالان انقلابی، و منابع کتابخانهای متکی استپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر سوم و چهارم20180121Capitulation and Breach of National Sovereignty:
A Comparative Study of Amir Kabir, Mosadeq and Imam Khomeini’s Political Approachesکاپیتولاسیون و نقض حاکمیت ملی نگاهی تطبیقی بر رویکرد سیاسی امیرکبیر، مصدق و امامخمینی15518063624FAشیدا صابریدکتری تاریخ معاصر ایران، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20171123Capitulation (relinquishing jurisdiction within a state’s borders over the subjects of a foreign state) means immunity of foreigners from prosecution according to the law of the host country. The imposition of this legal regime is an indication of the surrender of the weak state to the foreign powers. After the second round of Iran-Russia wars, the conclusion of the Treaty of Turkmenchay paved the ground for formation of a particular definition of capitulation in Qajar-era practical politics in Iran. The implementation of this legal regime caused various adverse political, social and cultural consequences for the country. The significance of capitulation in Iranian political structure lies in breach of the country’s national sovereignty. Two preconditions were required for a foreign national residing in Iran to enjoy this immunity in the host country: 1- Law and sanctions; 2- The existence of a power based on which the national rights would be accepted by the beneficiary states. With respect to the impact of capitulation on understanding of the foreign nationals of the judiciary structure, sovereignty and political power of the host country, the statesmen provided a clear-cut definition of national sovereignty and embarked on determination of the limits of codified laws to defend the law against abuse by foreign nationals, who were believed to undermine the authority of the sovereign state and ignore national independence. To that end, and to understand about political understandings of capitulation, this paper has paid attention to the reactions by three political personalities in different situations to capitulation: Amir Kabir the chancellor of Naseraddin Shah of Qajar Dynasty, Mosadeq prime minister during the period marked for nationalization of Iranian oil industry, and Imam Khomeini an outstanding opponent to and critic of granting the right of capitulation as a government bill in the course of Shah's so-called The White Revolution. This paper has been developed based on a comparative study in such a way that ideas and perspectives of the three personalities namely Amir Kabir, Mosadeq and Imam Khomeini as well as their understanding of capitulation have been analyzed. This paper poses a central question: In view of the three personalities, how do capitulation and breach of the national sovereignty affect Iran's political position and its foreign relations with other countries?کاپیتولاسیون (رژیم قضاوت کنسولی) بهمعنای مصونیت بیگانگان از محاکمه طبق قانون کشور میزبان است. تحمیل این رژیم نشاندهندۀ تسلیم کشور ضعیف دربرابر بیگانگان است. پساز جنگهای دورۀ دوم ایران و روس، انعقاد قرارداد ترکمنچای زمینۀ شکلگیری تعریف مشخصی از کاپیتولاسیون را در سیاست عملی ایرانِ دورۀ قاجار فراهم کرد و اجرای این رژیم، پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناگواری را برای ایران بهدنبال آورد. اهمیت کاپیتولاسیون در ساختار سیاسی ایران بهدلیل نقض حاکمیت ملی است. برای آنکه اتباع خارجی بتوانند از این مصونیت در کشور میزبان استفاده کنند لازم بود دو پیششرط فراهم شود: 1- قانون و ضمانت اجرایی آن؛ 2- وجود قدرتی که براساس آن، حقوق حقۀ ملی موردقبول دولتهای صاحب منافع قرار گیرد. باتوجه به تأثیر کاپیتولاسیون در برداشتِ اتباع بیگانه از ساختار قضایی، و حاکمیت و قدرت سیاسی کشور میزبان، دولتمردان به ارائۀ تعریفی مشخص از حاکمیت ملی و تعیین حد و حدود قوانین مدون توجه کردند تا دربرابر سوءاستفادۀ اتباع خارجی راهحلی بیابند که اتباع خارجی نتوانند با ناچیز پنداشتن اختیاراتِ حاکمیت، استقلال ملی را نادیده بگیرند. در همین راستا برای درک برداشتهای سیاسی از کاپیتولاسیون، واکنش سه شخصیت سیاسی در موقعیتهای متفاوت دربرابر کاپیتولاسیون موردتوجه این مقاله قرار گرفتهاست: امیرکبیرْ صدراعظم ناصرالدینشاه، مصدقْ نخستوزیر دوران نهضت ملیشدن صنعت نفت، و امامخمینیْ معترض و منتقد اعطای مصونیت قضایی بهصورت لایحۀ قانونی در انقلاب سفید محمدرضاشاه. مقالۀ پیشِرو برمبنای روش مقایسهای تدوین شدهاست؛ بهاینترتیب که به بررسی اندیشه و دیدگاه امیرکبیر، مصدق، امامخمینی و برداشتشان از کاپیتولاسیون میپردازد. در این مقاله این پرسش مطرح میشود که از نظر این سه شخصیت، مفهوم کاپیتولاسیون و نقض حاکمیت ملی چه تأثیری بر جایگاه سیاسی ایران و روابط خارجی آن با کشورهای دیگر داشتهاست؟