پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923An Introduction to the Formulation Methodology in the Oral History of the Islamic Revolution of Iranدرآمدی بر روششناسی تدوین در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران92950874FAابوالفضل حسن ابادیدکترای تاریخ محلی و مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، مشهد ، ایرانJournal Article20160605The formation and development of oral history in Iran came to the fore due to the victory of the Islamic revolution and outbreak of war. Many oral history centers in Iran have been established focusing on these two issues, and most oral history interviews have been conducted about these two topics. Oral history centers in Iran are more interested in publication of oral history interviews rather than archiving them. This article examines the status of editing in the presentation of oral history of the Islamic Revolution in Iran. The questions of the present study are: <br />What are the elements of a good editing in oral history? <br />What are the different types of editing in oral history of the Islamic Revolution? <br />What are the characteristics of editing in oral history of the Islamic Revolution? <br />What are the ways of standardization of the editing method of oral history of the Islamic Revolution? <br />The article's approach is analytical and critical. Attempts have been made to review the books written on the basis of oral history interviews in Iran to study the editing methodologies used in these books and find out their structural components. Moreover, by identifying the weak and strong points of these methods, some suggestions are made regarding the characteristics good editing in oral history to improve further studies. The findings of the research indicate that there are no specific standards in the field of compilation of oral history of Islamic Revolution, and personal tastes and organizational policies are the most important elements for compilation.شکلگیری و گسترش تاریخ شفاهی در ایران مدیون دو موضوع انقلاب اسلامی و جنگ بوده است. بسیاری از مراکز تاریخ شفاهی در ایران با محوریت این دو موضوع تأسیس شده و عمدۀ مصاحبههای تاریخ شفاهی بر پایۀ این دو محور اساسی انجام شدهاست. در ایران برخلاف بسیاری از دیگر مراکز تاریخ شفاهی در دنیا اساس کار بر چاپ و انتشار و نه آرشیو مصاحبههای انجامشده در این زمینه گذاشته شده و در همین راستا بسیاری از مصاحبههای تاریخ شفاهی در مراکز مرتبط منتشر شدهاست. در این مقاله به بررسی جایگاه تدوین در ارائۀ تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در ایران پرداخته میشود. سؤالهای مقاله عبارتاند از:1. مؤلفههای تدوین خوب در تاریخ شفاهی چیست؟ 2. انواع تدوین در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی چگونه است؟ 3. شاخصههای تدوین در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی چیست؟ 4. آیا امکان استانداردسازی در روش تدوین تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی وجود دارد؟ رویکرد مقاله تحلیلی ـ انتقادی است و با بررسی کتابهای تاریخ شفاهی در ایران سعی میشود تا ضمن روششناسی انواع تدوینهای صورتگرفته، مؤلفههای ساختاری آنها استخراج شود و با مشخصشدن نقاط ضعف و قوت در این کتابها، پیشنهادهایی در راستای شاخصههای تدوین خوب در تاریخ شفاهی بهمنظور انجام پژوهشهای کاملتر در آینده داده شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استاندارد خاصی درزمینۀ تدوین تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی وجود ندارد و سیاستهای سلیقهای و سازمانی مهمترین مؤلفههای تدوین هستند.<br /> <strong>کلیدواژه</strong><strong>ها</strong><strong>:</strong> تاریخ شفاهی؛ انقلاب اسلامی؛ مؤلفههای تدوین؛ استانداردهای تدوین؛ مراکز تاریخ شفاهی.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923Main Concerns of political Trends about the "Republican" and "Islamic" Aspects of the System in the Process of Approval of the 1979 Constitutionدغدغه جریانهای سیاسی در موضوع «جمهوریت» و «اسلامیت»نظام در فرایند تصویب قانون اساسی ج. ا. ایران (1358)296050876FAمظفر شاهدیکارشناس ارشد تاریخ و پژوهشگر مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران، تهران، ایران0000-0002-1246-0325Journal Article20171011From the victory of the Islamic Revolution on February 11, 1979 to the referendum and approval of the Constitution on December 3, 1979 was a period of nine months and twenty days. The four major political trends (Islamists, the Leftists and socialist, liberal nationalists, and the eclectics) tried in different ways, in the process of drafting and approval of the constitution to incorporate their political-intellectual demands into the text of the constitution. This paper is an attempt through "historical review" and "process tracing" to study the most important concerns of political trends in the process of drafting and approval of the constitution. The results of this study show that, the main concern of the contributing political trends in the process of approval of the constitution was the relationship between Islamic and republican aspects of the system. The text of the 1979 constitution stipulated a delicate balance between Islamism and Republicanism aspects. Islamic was stipulated in the content and republicanism in the form of the system. از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در 22بهمن1357 تا برگزاری همهپرسی و تأیید نهایی متن قانون اساسی در 12آذر1358 حدود 9 ماه و 20 روز فاصله افتاد. دراینمیان چهار جریان بزرگ سیاسی (اسلامگرایان، گروههای چپ و سوسیالیست، ملیگرایان لیبرال؛ و احزاب و تشکلهای التقاطی) بهانحاءمختلف کوشیدند، در روند تدوین و تصویب قانون اساسی نقش ایفا کنند و خواستها و انتظارات سیاسی-فکری خود را در متن و محتوای قانون اساسی بگنجانند. در مقالۀ حاضر تلاش شدهاست به روش «بررسی تاریخی» و بهرهگیری از الگوی «ردیابی فرایند» مهمترین دغدغۀ جریانهای سیاسی در روند طرح تا تصویب نهایی قانون اساسی بررسی و ارزیابی شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مهمترین دغدغۀ جریانهای سیاسی سهامدار انقلاب در فرایند تصویب قانون اساسی نسبت میان اسلامیت و جمهوریت نظام بود. قانون اساسی مصوب سال 1358 توازنی ظریف میان اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی برقرار کرد و درمجموع، اسلامیت نظام را در محتوا و جمهوریت آن را در روش تضمین نمود.<br /> <strong>کلیدواژه</strong><strong> ها</strong><strong>:</strong> قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ جمهوریت؛ اسلامیت؛ اسلامگرایان؛ جریان چپ؛ جریان التقاطی؛ ملیگرایان لیبرال.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923U.S. Public Diplomacy toward Iran of Pahlavi Era (Case of the Pease Corps 1961-1976)دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران دورۀ پهلوی (مطالعۀ موردی سپاهیان صلح 1341-1355ش)618350877FAرضا بیگدلواستادیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایرانٍثریا مرسلیکارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایرانJournal Article20171011In line with the program of Alliance for Progress, the Pease Corps establishment in 1961 innovated by President John F. Kennedy in order to restore America’s prestige in the third world. The Pease Corps consisted of volunteer students and graduates of U.S. universities who worked abroad for a period of two years after three months of training. Training human force as well as promoting more understanding between Americans and other nations or, in other word, exporting American culture and lifestyle were of its goals. Through an analytical-documentary approach, this paper tries to answer what was the ground and goals of the Pease Corps in Iran. The results indicate that the corps activities in Iran were parts of ideological competition between two superpowers during the Cold War. The Pease Corps were of U.S. public diplomacy instruments which served to educate and publicize of American culture in order to make it exemplar in friend countries.یکی از ابتکارات جان اف. کندی رئیسجمهور آمریکا در تداوم برنامۀ اتحاد برای پیشرفت و در راستای دیپلماسی عمومی و بهبود وجهۀ آمریکا در جهان سوم، تشکیل سپاهیان صلح (گروه صلح) در سال 1961م بود. اعضای سپاهیان صلح، جوانان دانشجو و دانشآموختگان دانشگاههای آمریکا بودند که بهصورت داوطلبانه به این گروه پیوسته بودند و بعد از دیدن آموزشهای لازم به کشورهای دیگر اعزام میشدند. آموزش نیروی انسانی و همچنین کمک به تفاهم بیشتر ملتها با آمریکا و به عبارت بهتر صدور فرهنگ و شیوۀ زندگی آمریکایی، از اهداف عمدۀ سپاهیان صلح بود. این مقاله با استفاده از روش اسنادی-تحلیلی بهدنبال پاسخ به این پرسش است که: زمینه و اهداف حضور و فعالیت سپاهیان صلح در ایران چه بودهاست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که فعالیت سپاهیان صلح، جزئی از برنامههای رقابت ایدئولوژیکی بین دو بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد بود. سپاهیان صلح، یکی از دهها ابزار دیپلماسی عمومی آمریکا بود که برای آموزش و تبلیغ فرهنگ و زندگی آمریکایی و الگوسازی آن در کشورهای زیر نفوذ آمریکا از آن استفاده میشد.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923Revolutionary Activities of Bazaaris during the months of January and February 1979فعالیت های انقلابی بازاریان طی ماه های دی و بهمن 13578511350911FAایمان حسین قزل ایاقکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مفید ، قم، ایرانJournal Article20171014The 1979 Islamic Revolution was the result of a series of decisions, actions and struggles that began in early 1963 and led to the victory and establishment of the Islamic Republic. The main actors of this process including the Leader of the Islamic Revolution Imam Khomeini, clerics, merchants (bazaaris) and a group of academics as revolution agents, enjoyed the support of the public.
The Bazaaris, on the side of the revolutionary clerics, were one of the main agents of the Islamic Revolution. They had many activities from the early days of the movement but their activities gained momentum in January and February 1979. <br /> The presence and contribution of Bazaaris were so extensive that a large number of activities can be mentioned for their struggles. For example, their presence in Neauphle-le-Château, on the side of Imam Khomeini, the establishment of Welcome Committee for Imam’s arrival and their activities before and after Imam’s settlement in the Refah School are some of them.
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 محصول مجموعهای از تصمیمات، کنشها و مبارزاتی بود که از اوایل سال 1342 آغاز شدهبود و درنهایت به تأسیس جمهوری اسلامی منجر شد. کنشگران اصلی این فرایند شامل امامخمینی در مقام رهبر انقلاب اسلامی، روحانیت، بازاریان و گروهی از دانشگاهیان در نقش کارگزاران انقلاب، از حمایت گستردۀ عامۀ مردم برخوردار بودند.
دراینمیان، بازاریان در کنار روحانیت انقلابی یکی از کارگزاران اصلی انقلاب اسلامی بودند. آنها از ابتدای نهضت، عهدهدار فعالیتهای گستردهای در مبارزات بودند؛ ولی حضور آنها در ماه های دی و بهمن 1357، بیشازپیش و چشمگیر بود.
حضور و نقش بازاریان در این مقطع تاریخی بهقدری گسترده و پهندامنه بود که میتوان مجموعۀ وسیعی از فعالیتهای مبارزاتی آنها را برشمرد. برای نمونه، حضور آنها در نوفللوشاتو در کنار امام، تشکیل کمیتۀ استقبال از امام، و فعالیتهای قبل و بعد از حضور امام در مدرسۀ رفاه، قابلبررسی است.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923An explorationn into the historical relations between Iran and Syria (2011 1946)کنکاشی در روابط تاریخی ایران و سوریه (1946-2011)11514350878FAفرهاد درویشی سه تلانیدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین ، ایرانحامد فیاضیکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20171011One of the most important issues in international relations studies to investigate the causes and factors contributing to the development and maintenance of relationships between countries and in the history of international relations can be found in many cases that common threat, a great role in the formation of relationships they have formed an alliance and continuity. Iranian-Syrian relations after the Islamic Revolution, the kind of relations in the Middle East. Which can be common enemy in the expansion and consolidation of its role clearly observed, On the other hand, the nature of revolutionary Islam, the Islamic republic and the constitution drafting new rules led to a change in the principles and objectives of the Islamic Republic of Iran's foreign policy and the revision of relations with other countries, particularly Syria followed, The relations before the Islamic Revolution can be seen in the context of relations between the United States of America and the Soviet superpower and regional divisions caused by the Cold War can be seen in the region. Thus, in the context of history and analysis in this study we sought to answer the question what factors in the development and maintenance of relations between Iran and Syria from 1946 to 2011 has been effective? and delves discuss bilateral relations.یکی از مهمترین مباحث در مطالعات روابط بینالملل، بررسی عوامل مؤثر در شکلگیری و تداوم روابط بین کشورهاست. در تاریخ روابط بینالملل میتوان موارد زیادی را یافت که تهدیدهای مشترک، نقش زیادی در شکلگیری روابط، تشکیل اتحادها و تداوم آنها داشتهاند. روابط سوریه و ایران را تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میتوان در چارچوب روابط دو ابرقدرت ایالاتمتحدۀ آمریکا و شوروی و دستهبندیهای منطقهای منبعث از فضای جنگ سرد در منطقه ارزیابی کرد. این روابط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از آن نوع مناسبات در خاورمیانه است که میتوان نقش دشمنان مشترک را در گسترش و تحکیم آن بهوضوح مشاهده کرد. ماهیت اسلامی انقلاب، تشکیل جمهوری اسلامی و تدوین اصول جدید قانون اساسی منجر به تغییر در مبانی و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شد و تجدیدنظر در روابط با سایر کشورها بهخصوص سوریه را در پی داشت. در پژوهش حاضر در چارچوبی تاریخی و تحلیلی درصدد پاسخ به این سؤال هستیم که: چه عواملی در شکلگیری و تداوم روابط ایران و سوریه از 1946 تا 2011 موثر بودهاست؟<br /> در این مقاله مناسبترین نظریههایی شناسایی شدهاند که قابلیت تبیین اتحاد پیچیده و راهبردی را میان ایران و سوریه داشتهاند و در میان آنها از دو نظریۀ سازهانگاری و نئورئالیسم استفن والت برای بررسی روابط راهبردی دو کشور استفاده شدهاست تا بهطور عینیتر بتوان به بررسی روابط دو کشور پرداخت.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923The Problem of Educational Equity in the First Decade of the Islamic Republic Reignمسئلۀ عدالت آموزشی در دهۀ نخست دورۀ جمهوری اسلامی14517150879FAامین آریان راددانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانعلی محمد حاضریدانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20171011Revolutionary parties interpreted educational Equity as statization of educational centers and elimination of private education centers and institutions because of domination of Socialism discourse in the first years of the Islamic Republic reign. However, despite this interpretation, gradually since 1982 a struggle against governmental higher and public education was began, and educational Equity was interpreted to privatize education centers and institutions. While this was in conflict contrast with the first perception of revolutionaries on educational Equity as well as policies of Mir Hossein Mousavi's leftist state. Therefore, the problem of this research is that what conditions and process definition and examples of educational Equity were overturned and turned into a problem in the first decade of the Islamic Republic Period? The hypothesis of this study is that domination of Socialism discourse and statism caused to consider educational Equity into thoroughly governmental education at the beginning of the Islamic Republic Period, and increase in population and demand, increasing financial problems of the government engaging in The War, led to discourse turn and tendency to privatizing education and regarding it as educational Equity in the early years of 1980s. <br />In this research, library research method for data collection and historical research method for data analysis will be used.در نخستین سالهای دورۀ جمهوری اسلامی، جریانهای انقلابی بهدلیل غلبۀ گفتمان سوسیالیستی، عدالت آموزشی را به دولتیکردن مراکز آموزشی و برچیدن مراکز و مؤسسات آموزشی خصوصی تفسیر کردند. بااینحال و برخلاف این تفسیر بهتدریج از سال 1361 مقابله با آموزش عمومی و عالی دولتی آغاز و عدالت آموزشی به خصوصیکردن مراکز و مؤسسات آموزشی تفسیر شد. درحالیکه این موضوع با برداشت نخستین انقلابیون از عدالت آموزشی و با سیاستهای دولت چپگرای مهندس میرحسین موسوی در تعارض بود. ازهمینرو مسئلۀ این پژوهش آن است که درنتیجۀ چه شرایط و فرایندی تعریف و مصادیق عدالت آموزشی در دهۀ نخست دورۀ جمهوری اسلامی دچار چرخش شد و خود به مسئله تبدیل شد؟ فرضیۀ این پژوهش آن است که در آغاز دورۀ جمهوری اسلامی، غلبۀ گفتمان سوسیالیستی و دولتگرایی موجب معناکردن عدالت آموزشی به آموزش کاملاً دولتی شد، ولی در سالهای نخستین دهۀ 1360 افزایش جمعیت و تقاضا، و مشکلات فزایندۀ مالی حکومت بهدلیل جنگ، موجب چرخش گفتمانی و گرایش به خصوصیسازی آموزش و معناکردن آن به عدالت آموزشی شد.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-34961دفتر اول و دوم(بهار و تابستان)20170923An Analysis of the Political Stances of Behbahan Clerics in the Course of the Islamic Revolutionتحلیل مواضع سیاسی روحانیون بهبهان در تحولات انقلاب اسلامی17320050880FAاسماعیل حسن زادهدانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانطاهره ابوعلیکارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه الزهرا
، تهران، ایرانJournal Article20171011The stances and record of the Iranian clerics in their relations with the governments has been one of the important issues from the Constitutional Revolution till date. The intellectual and political concerns of the clerics about the government policies have had direct consequences in political and social arenas of the country. The clerics, as influential social groups whose viewpoints have been effective in the political society of Iran, from long time past until the Islamic Revolution, have taken various stances in sociopolitical developments of Iran. The present paper is an attempt to study the intellectual principles and political stances of the clerics of Behbahan city regarding the developments leading to the victory of the Islamic Revolution. Descriptive–analytical method has been employed to analyze the data. The clerics of the city may be classified into four groups: traditional (apolitical) clerics; conservative clerics; revolutionary clerics; and pro-Shah clerics. The stances of difference groups of clerics reflect their jurisprudential and political viewpoints that have materialized in the form of different political approaches. The viewpoints of the clerics were quite multifaceted in the course of political and revolutionary struggles. مواضع و عملکردهای روحانیون از دوران مشروطه تاکنون یکی از موضوعات مهم و اساسی در روابط میان حکومت و نهاد روحانیت بوده است. دغدغههای فکری و سیاسی روحانیون درارتباط با سازوکارهای اتخاذی حکومت، اثرات و پیامدهای مستقیمی را در عرصههای سیاسی و اجتماعی مملکت بهدنبال داشت. روحانیون از دیرباز تا زمان موردبحث (انقلاب اسلامی) یکی از گروههای بانفوذ اجتماعی بودهاند که نظریات آنها بسان راهکارهای مؤثری در جامعة سیاسی ایران مطرح بودهاست. این گروه بسته به شرایط و تحولات سیاسی و اجتماعی رفتارهای گوناگونی را از خود به نمایش گذاشتهاند. این مقاله به روش تحلیل مضمون روایتها به بررسی مبانی اصول فکری و مواضع سیاسی روحانیون شهرستان بهبهان در رخدادهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی پرداختهاست. براساس رهیافتهای پژوهش، روحانیون شهرستان بهبهان به چهار طیف تقسیم میشوند: روحانیون سنتی (غیرسیاسی)؛ روحانیون محافظهکار؛ روحانیون انقلابی؛ روحانیون طرفدار حکومت پهلوی. مواضع متفاوت طیفهای گوناگون روحانیون شهرستان حاکی از تفاوت در دیدگاههای فقهی و سیاسی آنها بود و درعمل بهصورت رویکردهای گوناگون سیاسی نمود مییافت. در مبارزات سیاسی و انقلابی، چندوجهیبودن افکار و دیدگاههای روحانیون بهوضوح قابلمشاهده است و دراینمیان روند تفاوت سلایق و دیدگاههای آنان در ابعاد وسیع و گستردهای نمایان شدهاست.