پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501Motives and Objectives behind Holding National Celebrations for 2,500 Years the Persian Empireانگیزه ها و اهداف برگزاری جشن های دو هزار و پانصد سالـۀ شاهنشاهی72714867FAفواد پور آریندانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانهادی دل آشوبدانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20150526 The national celebration of 2,500 years of the Persian Empire, held in 1971, was the greatest publicity and applied program of the Pahlavi government.Despite diversified problems pressing the country, since 1958 the Pahlavi regime embarked on celebrating 2,500 years of the Persian Empire founded by Cyrus the Great. The regime pursued certain goals by observing sumptuous celebrations and they had considerable consequences. This paper has used documentary-library method with a descriptive-analytical approach to study the objectives behind holding these sumptuous ceremonies. Studies show that seeking nobility for the royal regime in Iran, revival of obsolete and distorted ancient Aryan values, abandoning Islamic culture, and gaining international prestige and reputation were among the major objectives behind Holding National Celebrations for 2,500 Years of the Persian Empire.جشنهای دو هزار و پانصد سالۀ شاهنشاهی که در سال 1350 برگزار شد، عظیمترین برنامۀ تبلیغی و کاربردی دستگاه سلطنت پهلوی بود. از سال 1337 بهرغم وجود مشکلات متعدد درکشور، به مناسبت گذشتِ دو هزار و پانصد سال از پایهگذاری حکومت شاهنشاهی در ایران بهدست کوروش هخامنشی، رژیم پهلوی با انگیزه و اهدافی ویژه در پی برگزاری جشن مجلل و پر سروصدایی برآمد که پیامدهای قابل توجهی داشت. این مقاله، با استفاده از روش اسنادی-کتابخانهای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی انگیزه و اهداف این جشن پرداخته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که دادن اصالت تاریخی به حکومت شاهنشاهی در ایران؛ احیای ارزشهای باستانی آریایی؛ کنار زدن فرهنگ اسلامی و کسب اعتبار و وجهۀ بینالمللی از انگیزهها و اهداف عمدۀ برگزاری جشن های 2500 ساله بود.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14867_b2ff39a0823a0c6f85acac2350d4febc.pdfپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501Relationship between Tendency towards Modern Lifestyle and Secularization: Empirical Study of Iran after the Islamic Revolutionبررسی رابطۀ میان گرایش به سبک زندگی مدرن و عرفی شدن؛ مطالعۀ تجربی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی295114868FAمحمدرضا پویافراستادیار جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانسعیده داوری مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20150626After the Islamic Revolution in Iran, significant changes slowly occurred in people's lifestyle. Evidence of that lifestyle changes is visible in various parts of their lives. On the other hand, some researchers believe that religiosity in the society has declined. According to many studies carried out in Iran, the decline, particularly in terms of practical and collective action is significant and problematic. At the same time, a new issue about the question of religion in Iran, not only religion and its evolution, is that of secularization. In other words, the main question is whether the religious community of Iran, based on the experience of the secularization in the Christian West, is going to become a secular society? In this study, attempts have been made to study the relationship between dimensions of Iranian lifestyle and secularization. The study was conducted through a survey in the city of Boroujerd. Random sampling was used to collect the data. The results show that there is a direct significant relationship between the people’s tendency towards modern lifestyle in various dimensions and secular trends. This relationship, especially in the more objective dimensions of secularization, is strongerپس از انقلاب اسلامی ایران، تغییرات قابل ملاحظهای، آرام آرام درسبک زندگی افراد جامعه رخ داد. شواهد این تغییرات در سبک زندگیِ ایرانیان در بخشهایی از زندگی آنها قابل مشاهده است. از سوی دیگر، برخی معتقدند که میزان دینداری در جامعۀ ایران کمتر شده است. به استناد پژوهشهای انجام شده در ایران، کاهش دینداری بهویژه در ابعاد عملی و نیز جمعیِ معنادار و تأمل برانگیز است. در عین حال، مسئلۀ جدید مورد پرسش در حوزۀ دین در ایران، نهتنها دینداری و تحولات آن، بلکه عرفیشدن است. به بیان دیگر، پرسش اصلی این است که آیا جامعۀ دینی ایرانی نیز همانند تجربة غربی- مسیحی به مسیر عرفیشدن تن داده است؟ در این پژوهش، با توجه به همین دغدغۀ علمی، رابطۀ احتمالی بین ابعاد سبک زندگی ایرانیان و عرفی آنان بررسی شده است. پاسخ به پرسش یادشده از طریق یک مطالعۀ پیمایشی در شهرستان بروجرد انجام شده است. باتوجه به حساسیتهای موضوعِ عرفیشدن در جامعۀ ایران، نمونهگیری به روش اتفاقی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین گرایش به سبک زندگی مدرن در ابعاد گوناگون با گرایشهای عرفی در افراد، رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. چنین رابطهای، بهویژه در ابعاد عینیترِ عرفیشدن، شدت بیشتری داشت.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14868_fd40e52c007ce1878cc20c9f0032dfd6.pdfپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501Studying and Analyzing Role of Feyziyya School in Revival of Shia School of Thoughtبررسی و تحلیل نقش مدرسۀ فیضیه در تجدید حیات شیعه537514869FAعبدالوهاب فراتیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تهران، ایرانمحمد رجائی نژاددانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قم، قم، ایرانJournal Article20150922Ever since its foundation, Shiism has experienced many ups and downs and in some historical epochs it has become powerful enough to establish a government. In this connection, various factors and phenomena have played their roles accordingly. As in contemporary history, at the public uprising of Iranian nation under the leadership of Imam Khomeini and upon the establishment of Islamic Republic of Iran, Shiism found another chance to revive. It is certain that Islamic clergy has played the major role in this regeneracy. Feyziyya School of Qom is one of the centers that was very influential in the intellectual growth of clerics and contemporary developments of Shiism. The study of the historical developments in this area and identifying factors influential in affecting the developments as well as the course of action for the revival of Shiism are all important matters of study and deliberation, and this paper intends to explain and clarify them. In addition to serving as a center of Islamic education, Feyziyya school has been a safe haven for the revolutionary forces and a center of theological and non-theological political activists in the contemporary history. It was the union of religion and politics that finally marked a new chapter in the life of Shiism. شیعه از زمان پیدایش تاکنون، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و نقاط عطف زیادی به خود دیده و در برخی بزنگاههای تاریخی، با فرصت پیش آمده به قدرت رسیده و اقدام به تشکیل حکومت کرده است. در این راستا، عوامل و پدیدههای مختلف و فراوانی نقش داشتهاند. شیعه در تاریخ معاصر نیز با قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی، و پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی فرصت تجدید حیات دوباره پیدا کرد. بیتردید، در این نوزایی، بیشترین نقش را روحانیت شیعه ایفا کرده است. از جمله کانونهایی که در بالندگی روحانیت و تحولات معاصر شیعه بسیار اثرگذار بوده، مدرسة فیضیه در قم است. بررسی چگونگی تحولات تاریخی این حوزه و شناخت عوامل مؤثر در این تحولات و چگونگی اثرگذاری آن در حیات دوبارة تشیع مسئلهای است قابل تأمل و مداقه که پژوهش حاضر قصد وصف و تبیین آن را دارد. فیضیه، در تاریخ معاصر، ضمن اینکه مرکز تعلیم و تعلم علوم و معارف دینی بوده، پناهگاه انقلابیون و پایگاه فعالان سیاسی حوزوی و غیرحوزوی نیز بوده است. همین ظهور و بروز توأمانِ دیانت و سیاست اسلامی بود که در نهایت مرحلة جدیدی از حیات شیعه را رقم زد.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14869_7f04a031006fc65fd92c17deed66dac4.pdfپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501Impacts of Pahlavi Government Modernization on Social Base of Majlis Deputies in 60sتأثیرات نوسازی دولت پهلوی بر خاستگاه اجتماعی نمایندگان مجلس شورای ملی در دهـه ی چهل شمسی779814870FAرضا بیگدلواستادیار تاریخ پژوهشگاه مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایرانJournal Article20150905Modernization was the most important socioeconomic approach of Pahlavi government in 60s and 70s. The post-World War II policies of the United States as a superpower against Communism, were important factors for paying attention to modernization across the globe. It was in 50s and 60s that the pro-American average Iranian family gained priority in socioeconomic programs of the Shah and the United States. The Shah and his imperial court gradually changed the family rank and class origin of the political elite by their plans and programs. This paper intends to analyze the social origin of Majlis deputies by library and statistical analysis method in order to review the impacts of Pahlavi government’s socioeconomic modernization policies on the composition of 20th, 21st and 22nd terms of the Iranian parliament. The findings show that Pahlavi government gradually paved the way for mobility of the average class and new elite to higher managerial posts. The change in positions of the elite in the parliament began from the 19th parliament and dragged into the 20th and finally completed its evolutionary course in the 21st parliament.نوسازی، مهمترین رویکرد اقتصادی و اجتماعی دولت پهلوی در دهههای چهل و پنجاه شمسی بود. سیاستهای ایالات متحدة آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، بهعنوان یک ابرقدرت در تقابل با کمونیسم، از عوامل عمدة توجه به نوسازی در سطح جهان بود. در دهههای سی و چهل، ساخت یک طبقة متوسط ایرانی، که با اهداف اساسی آمریکا همسو باشد، در اولویت برنامههای اقتصادی و اجتماعی شاه و آمریکا قرار گرفت. شاه و دربار، با اقدامات و زمینهسازیهای خود بهتدریج خاستگاه خانوادگی و طبقاتی نخبگان سیاسی کشور را تغییر دادند. این مقاله، درصدد است با تحلیل خاستگاه اجتماعی نمایندگان، با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیل آماری، تأثیرات سیاست نوسازی اقتصادی و اجتماعی دولت پهلوی را بر ترکیب نمایندگان دورههای نوزدهم، بیستم، و بیستویکم بررسی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولت پهلوی، بهتدریج زمینه را برای ورود طبقة متوسط و نخبگان جدید به عرصههای مدیریتی فراهم کرد. تغییر نخبگان در حوزة مجلس از مجلس نوزدهم شروع و در مجلس بیستم ادامه یافت و در مجلس بیستویکم مرحلة تکاملی خود را طی کرد.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14870_1233c463e226cee09266327eb643f7d7.pdfپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501Clarifying Reasons behind Boycotting 21st National Consultative Assembly by the Clergy and Political Groupsتبیین دلایل روحانیت و گروه های سیاسی در تحریم انتخابات مجلس شورای ملی دوره ی بیست ویکم9912114871FAحمید بصیرت منشاستادیار پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانتوران منصوریکارشناسارشد تاریخ انقلاب پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20150712
The second half of Mordad 1342 (August 1963) marks major developments in the elections for the 21st term of National Consultative Assembly. Upon a request by the Muslim nation of Iran seeking advice from the sources of religious imitation, the ulema issued a fatwa (religious decree) on boycotting the elections. Political groups followed suit due to the disagreeable conditions for them in the society, the arrest of their leaders and the massive suppression of opponent voices. This paper uses a descriptive-analytical method to study the stance by the clergy and political circles vis-à-vis the 21st term of the National Consultative Assembly elections. The principal question of this paper is: On what basis, do the ulema and political groups boycotted the 21st National Consultative Assembly elections? Evidence shows that the reasons behind such an important decision were the prevalence of an atmosphere of political suffocation and obstruction, illegal behavior of the government, objections made to the Shah’s referendum, the arrest of Ayatollah Khomeini and a number of other senior clerics followed by June 5, 1963 uprising, and lack of freedom for a secure and fair elections. The dissident political groups such as Freedom Movement of Iran, National Front and Toilers’ Party (Zahmatkeshan) followed the clerics’ course of action for the first time in their history and boycotted the elections.از نیمة دوم مرداد 1342، که بحث انتخابات دورة بیستویکم مجلس شورای ملی در محافل مختلف و روزنامهها مطرح شد، در پی استفتای مردم مسلمان از مراجع تقلید، آنها با صدور فتاوایی به تحریم انتخابات پرداختند.گروههای سیاسی نیز بهدلیل شرایط شکل گرفته در جامعه و دستگیری رهبران و خفقان و سرکوبی گسترده، با برگزاری انتخابات مجلس به مخالفت پرداختند. مقالة حاضر، با استفاده از شیوة توصیفی- تحلیلی، به بررسی مواضع روحانیت و گروههای سیاسی در قبال انتخابات مجلس بیستویکم پرداخته است. پرسش اصلی این است که مخالفت و تحریم انتخابات این دوره از مجلس، از سوی روحانیت و گروههای سیاسی بر چه مبنایی صورت گرفت؟ شواهد نشان میدهد وجود اختناق و انسداد سیاسی، رفتارهای غیرقانونی دولت، اعتراض به رفراندوم شاه و بهخصوص دستگیری آیتالله خمینی و تعداد دیگری از روحانیان و وقوع قیام 15خرداد، عدم آزادی برای برگزاری انتخابات سالم، دلایل این تصمیم بوده است و گروههای سیاسی مخالف رژیم همچون نهضت آزادی، جبهۀ ملی، و حزب زحمتکشان به تبعیت از مشی روحانیت، برای نخستین بار در تاریخ فعالیتهای خود انتخابات این دوره را تحریم کردند.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14871_dfdad852c1d4a3c9fd1b227726fb0b67.pdfپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-3496دوره دوم4-520160501The role of religion in the Iran revolution and Franceنقش دین در انقلاب ایران و فرانسه12314314872FAعلی محمد حاضریاستادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمرضیه گراونددانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب، پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20150916Religion is a social phenomeno , which combinations of it with the government hade various aspect and were taken many forms templates in the history. The religion role and function in the revolution France Iran are with a significant influence,and different important. As we can point religion distinguished from politics in france , but revolution in Iran is a fundamental religion. According to Weber's theory , new reading of religion in France legitimacy based on traditional reading was questioned, leading to revolution ، The religion is excluded to the private sphere of and the life separation of politics and government.The Iranian revolution ,according to Durkheim and Marx's theory we can say that removing hallucinogenic, solidarity, derived from religious could form a coalition against the Pahlavi state and formed the after that.دین پدیدهای اجتماعی است که ترکیب آن با حکومت در طول تاریخ جلوههای متنوعی داشته واشکال و قالبهای متعددی به خود گرفته است. نقش و عملکرد دین در انقلاب فرانسه و ایران بسیار مؤثر و البته متفاوت بوده است؛ بهطوریکه ما به این نقطه تعارض برمیخوریم که دین در فرانسه کنار نهاده شده و جدایی دین از سیاست مطرح میشود، اما در ایران، انقلاب مبنایی دینی دارد. براساس نظریة وبر، در فرانسه، قرائت جدیدی از دین، مشروعیت حکومت مبتنی بر قرائت سنتی از دین را زیر سؤال برد و منجر به وقوع انقلاب شد؛ بهطوری که شاهد رانده شدن دین به عرصة خصوصی زندگی و جدایی از عرصة سیاست و حکومت هستیم. درانقلاب ایران نیز، براساس نظریة دورکیم و مارکس، میتوان گفت که رفع توهمزایی، انسجام، و همبستگی حاصل شده از دین توانست ائتلافی همهجانبه را بر علیه حکومت دین ستیز شکل دهد و بنای حکومت را براساس دین پایهریزی کند.https://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir/article_14872_0e8a2df776d58513b4f19b9c7a672ad1.pdf