پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120An Investigation of Deception Tactics in Operation Valfajr-8بررسی تاکتیکهای فریب در عملیات والفجر 8122131770FAصادق بهرامیانکارشناس ارشد تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)محسن بهشتی سرشتدانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20201114In the course of the Holy Defense (Iran-Iraq War, also called Imposed War), Iranian forces planned and implemented many operations to penetrate into the Iraqi soil. This was carried out with the aim of crashing the enemy’s defense lines, preventing the repeat of incursion, punishing the invader and winning an important advantage for the negotiation table. Following a series of small and big operations, when it seemed to be hard or even impossible to advance into the Iraqi territory, the Islamic Revolution Guards Corp (IRGC) carried out two deception operations in 1985 in Hoor-al-Azim and Umm ar-Rasas regions before launching the major Operation Valfajr-8 to boost its success rate and surprise the enemy. Seyyed al-Shohada Brigade 10 forces participated in both deception operations. Along with other participating units, these forces could shift the enemy’s attention away from the main operation zone, thus play a key role in success of the frontline forces in conquering Faw. In this paper, we intend to study the role of Seyyed al-Shohada Brigade 10 forces in this deception operation as a backup plan for major Operation Valfajr-8. Data gathering in this work has been through a descriptive-analytical method plus archived documents, oral history and key library references. <br /> <strong>چکیده</strong><strong>:</strong> در جریان دفاع مقدس نیروهای ایرانی با هدف رسیدن به مواضع مستحکم دفاعی، جلوگیری از تکرار تهاجم، تنبیه متجاوز و گرفتن یک امتیاز مهم برای میز مذاکره، عملیاتهای خود را با هدف ورود به خاک عراق طراحی و اجرا نمودند. درهمینراستا و پس از انجام چندین عملیات بزرگ و کوچک، درحالیکه به نظر میرسید پیشروی در خاک عراق سخت و یا شاید ناممکن باشد، سپاه پاسداران در سال 1364 برای انجام عملیات والفجر 8 و با هدف بالا بردن ضریب موفقیت خود و غافلگیر کردن نیروهای عراقی، دو عملیات فریب در مناطق هورالعظیم و جزیره امالرصاص انجام داد که در هر دو منطقۀ فریب، نیروهای تیپ 10 سیدالشهداء<sup>(ع)</sup> حضور داشتند. این نیروها به همراه دیگر یگانهای شرکتکننده توانستند تمرکز آنان را از منطقۀ اصلی عملیات منحرف کنند و در موفقیت نیروهای خطشکن برای فتح فاو نقش مهمی داشته باشند. در این پژوهش به نقش تیپ10 سیدالشهداء<sup>(ع) </sup>در این عملیات فریب بهعنوان یکی از طرحهای پشتیبانی از عملیات بزرگ والفجر 8 پرداخته میشود. روش گردآوری دادهها در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و پژوهش با کمک اسناد و مدارک آرشیوی، تاریخ شفاهی و منابع اصلی انجام شده است.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120An Analysis of Relations among Mashhad’s Bazaar Activists, Pahlavi Regime and Astan Quds Razavi in 1974-1979تحلیل ارتباط بازاریان مشهد، حکومت پهلوی و آستان قدس رضوی در سالهای 1353 تا 1357 شمسی2349131771FAهدی رضاپورکارشناسی ارشد تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)علیرضا ملایی توانیدانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20200518This paper intends to explore causes of the collapse of trilateral coalition of Mashhad’s Bazaar Activists, Pahlavi Regime and Astan Quds Razavi between the years 1974 and 1979. This research work claims the existence of Mashhad’s Bazaar activists’ hostile attitude toward the Pahlavi regime and Astan Quds Razavi during the period under study. Reviewing the history of Astan Quds Razavi through library and documentary method as well as interviews with informed people, this paper intends to find an answer to the question of “How did the coalition of three important pillars of power in Mashhad turn hostile?” The hypothesis of this paper states that the trilateral relations of Bazaar, regime and Astan Quds broke apart when the two powerful elements of government and Astan Quds Razavi interfered in Bazaar affairs. The government fought overcharging, lack of business permits, and some other violations of law while Astan Quds Razavi destroyed the Grand Bazaar and abstained from paying rentals to the Bazaari landlords. As a result, Bazaar witnessed protests and general strikes during those five years (1974-1979). Findings of this paper indicate that Bazaar activists suffered serious pressures and damages during the period. Simultaneousness of the two plans augmented anger of the Bazaari people against the government and Astan Quds Razavi, convincing them to join the Islamic movement. <br /> <strong>چکیده:</strong> مقالۀ حاضر به دنبال یافتن علت فروپاشی ائتلاف سه کانونبازاریان مشهد، حکومت پهلوی و آستان قدس رضوی در سالهای 1353 شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد است. این پژوهش مدعی خصمانه شدن ارتباط بازاریان با حکومت و آستان قدس در سالهای مورد بحث است. پژوهش با بررسی تاریخ آستان قدس به روش کتابخانهای، اسنادی و مصاحبه با افراد درصدد پاسخ به این سؤال است که علت خصمانه شدن ائتلاف سه کانون مهم و قدرتمند این شهر چه بود؟ فرضیۀ پژوهش بیان میکند که سهگانه ارتباطی بازار، حکومت و آستان قدس با دخالت این دو نهاد قدرتمند در امور بازاریان (مبارزۀ حکومت با گرانفروشی و نداشتن پروانۀ کسب و بدقولیهای دیگر و آستان قدس با تخریب بازار بزرگ و نپرداختن سرقفلی بازاریان) در این پنج سال، سبب اعتراضات و اعتصابات از سوی بازاریان گردید. یافتۀ پژوهش نشان میدهد که در طی پنج سال فشارهای جدی و آسیب پذیری به بازاریان وارد آمد. همزمانی این دو طرح سبب عصبانیت بازاریان مشهد از حکومت و آستان قدس شد که باعث پیوستن به نهضت اسلامی گردید.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210203Socioeconomic Developments in Iran and Cuba: 40 Years after the Revolutionتحولات عدالت اجتماعی- اقتصادی در ایران و کوبا: 40 سال پس از انقلاب5195131772FAروح الله گلمرادیدانشجوی دکتری جامعهشناسی انقلاب، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانمحمدرضا طالباندانشیار گروه جامعهشناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)Journal Article20200917Socio-economic justice has been one of goals and aspirations of leaders<br />and constitutions of Iran and Cuba. In present study, three areas of<br />income, education and health have been evaluated to measure socio-<br />economic justice in Iran 1979-2018 and Cuba 1960-1999. Research<br />methodology is comparative-descriptive and research method is<br />documentary, and the data of SCI, MOHME, CBI, WHO, World Bank<br />and findings of previous researches have been used. According to<br />research findings, pupil-teacher ratio in Iran 2018 (28.52) and Cuba<br />1999 (11.84), and regression coefficients for 24 years of the same data<br />respectively are (-.290) and (-.608). Government expenditure on<br />education as a percentage of GDP in Iran 2018 (3.96%) and Cuba 1999<br />(6.76%), and regression coefficients for 11 years are respectively (-.12)<br />and (-.62). In health, out-of-pocket payment in Iran 2014 is (47.80%)<br />and Cuba 1995 (9.77%), and regression coefficients of 5 years from the<br />fourth decade are respectively (-2.840) and (-.200). Physician per<br />thousand in Iran 2018 is (1.58) and in Cuba 1999 (5.84), and regression<br />coefficients of 34-year data are (.038) and (.136) respectively. Hospital<br />bed per thousand in Iran 2014 is (1.50) and Cuba 1995 (6), and<br />regression coefficients of 25-year data are (.005) and (.073) respectively.<br />According to expenditure-based Gini coefficient, post-revolution Iran is<br />in category of relatively unequal countries (0.35-0.50), and Cuba<br />according to income-based Gini coefficient in the first three decades is<br />in category of relatively equal countries (0.20-0.35) and with increase of<br />inequality in fourth decade in category of relatively unequal countries.عدالت اجتماعی- اقتصادی از اهداف و آرمانهای رهبران و قانون اساسی دو کشور ایران و کوبا بوده است. در پژوهش حاضر سه حوزۀ درآمد، آموزش و سلامت برای سنجش عدالت اجتماعی- اقتصادی در دورۀ 1979-2018 برای ایران و 1960-1999 برای کوبا ارزیابی شدهاند. روششناسی تحقیق از نوع تطبیقی- توصیفی است و روش پژوهش اسنادی و از دادههای مرکز آمار، وزارت بهداشت و بانک مرکزی ایران، سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و یافتههای پژوهشهای پیشین استفاده شده است. مطابق یافتههای تحقیق، نسبت دانشآموز به معلم در ایران در سال 2018 (52/28) و کوبای 1999 (84/11) و ضریب رگرسیون برای 24 سال دادۀ یکسان بهترتیب (290.-) و (608.-) است. هزینۀ دولت در آموزش به عنوان درصدی از GDP در ایران 2018 (3،96%) و کوبای 1999 (6،76%) و ضریب رگرسیون 11 سال بهترتیب (012.-) و (062.-) است. در سلامت، پرداخت از جیب در ایران 2014 (47،80%) و کوبای 1995 (9،77%) و ضرایب 5 سالۀ دهۀ چهارم بهترتیب (2،840-) و (200.-) است. پزشک به هزار نفر در ایران 2018 (58/1) و در کوبای 1999 (84/5) است و ضریب رگرسیون 34 ساله بهترتیب (038.) و (136.) است. تخت بیمارستانی به هزار نفر در ایران 2014 (50/1) و کوبای 1995 (6) و ضریب رگرسیون 25 ساله بهترتیب (005.) و (073.) بوده است. براساس ضریب جینی مبتنی بر هزینه، ایران پس از انقلاب در دستۀ کشورهای نسبتاً نابرابر (35/0-50/0) و کوبا بر اساس ضریب جینی مبتنی بر درآمد در سه دهۀ اول در دستۀ کشورهای نسبتاً برابر (20/0-35/0) و با افزایش نابرابری در دهۀ چهارم در دستۀ کشورهای نسبتاً نابرابر قرار گرفته است.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120Intellectualism and Clericalism Discourses in Constitutional Movement and Islamic Revolutionگفتمان روشنفکری و روحانیت در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی97114131773FAفرهاد کرامتاستادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20201205Attempts have been made in this research to study the two discourses of intellectualism and clericalism in Constitutional Movement and Islamic Revolution. In the course of history, the two discourses have sometimes formed coalition and at other times stood against each other. In Iranian society, intellectualism discourse has failed to succeed without clericalism discourse since clerics have managed well to use their potential to mobilize resources. Being aware of this potential, intellectuals have resorted to potentials of clerics in some epochs of history. However, thanks to the experience the clerics gained in the course of history and learnt about the power within their control, they played a more outstanding role in the victory and stabilization of Islamic Revolution. Thus, they could gain public support and push away other discourses to fix their hegemony on the society. In this paper, we have applied the theory of discourse and resource mobilization. Discourses seek establishing hegemony on the society. To do this, they need resource mobilization.در این پژوهش دو گفتمان روشنفکری و روحانیت در دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. این دو گفتمان در طول تاریخ معاصر ایران گاهی با هم ائتلاف کردهاند و در برهههایی رقیب هم بوده و رودرروی یکدیگر ایستادهاند. در جامعۀ ایران،گفتمان روشنفکری بدون گفتمان روحانیت راه به جایی نبرده و این روحانیت است که توانسته در بسیج منابع از پتانسیل خود استفاده نماید. روشنفکران نیز به این مسأله آگاهی داشته و در برهههای تاریخی از آن استفاده نمودهاند ولی روحانیت با تجربیاتی که در طول تاریخ معاصر کسب نموده بود به این قدرت خود واقف شده و لذا در انقلاب اسلامی توانست نقش برجستهتری را داشته باشد و بتواند جامعه را با خود همراه نماید و دیگر گفتمانها را کنار زند و بر جامعه هژمونی یابد. در تهیه و تنظیم این مقاله از نظریه گفتمان و بسیج منابع بهره گرفته شده است. گفتمانها به دنبال هژمونیک شدن بر جامعه هستند و برای این مهم به دنبال بسیج منابع میباشند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120Islamic Consultative Assembly and Termination of Iran-Iraq Warمجلس شورای اسلامی و مسألة پایان جنگ ایران و عراق115145131774FAعلیرضا ملایی توانیدانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانحمید بصیرت منشاستادیار تاریخ پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانفاطمه امیری پریدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی،تهران، ایران،Journal Article20200724In the early years after the culmination of the Islamic Revolution, Iraqi invasion of Iranian territory was one of the most important political challenges for the newly established government. Due to Iran’s economic and military problems and empowerment of Iraq through international support, the war came to an end when Iran had to accept UN Resolution 598. To understand the importance of accepting the UN resolution and termination of the war, one should investigate the role of decision-makers. On this basis, this work - through a descriptive-analytical method and based on library sources and interviews - intends to study the role of the Islamic Consultative Assembly (Iranian Parliament) in making decision to end the war. The principal question of the study is: What role and influence did the Iranian Parliament have in decision-making for Iran’s accepting of UN Resolution 598? Findings of this study indicate that such power institutions as the Leader’s Office, Supreme National Security Council, Iranian government with special authority in foreign policy, critical conditions at the time, confidentiality of the top decisions, slow process of decision-making in the Parliament due to its structural features, and disunion between the Parliament and influential institutions related to the issue paved the ground for the Parliament to be impressed by the decisions made at the other political institutions.از مهمترین مسائل سیاسی کشور در آغازین سالهای شکلگیری انقلاب اسلامی، حملۀ عراق به ایران است که سرانجام بهدلیل مشکلات اقتصادی و نظامی ایران و قدرتگیری عراق بهواسطۀ حمایت بینالمللی، با قبول قطعنامۀ598 ازسوی ایران پایان یافت. اهمیت پذیرش قطعنامه و پایان جنگ، لزوم بررسی نقش تصمیمگیرندگان در این زمینه را طلب مینماید. برهمین مبنا، نوشتار پیشرو درصدد است با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایۀ منابع کتابخانهای و مصاحبه، به نقش مجلس شورای اسلامی در تصمیمگیری درخصوص پایان جنگ بپردازد. پرسش اصلی این است که مجلس شورای اسلامی چه نقش و تأثیری در نحوۀ تصمیمگیری ایران در پذیرش قطعنامۀ 598 بر عهده داشته است؟ یافته پژوهش نشان میدهد وجود نهادهایی چون رهبری، شورای عالی دفاع و دولت با اختیارات ویژه در سیاست خارجی، شرایط حساس برهۀ زمانی و محرمانه بودن تصمیمات، کندی روال تصمیمگیری در مجلس بهواسطۀ ویژگیهای ساختاری و همچنین انفصال بین مجلس و نهادهای ذینفوذ در بررسی موضوع، زمینۀ تأثیرپذیری مجلس از تصمیمات اخذ شده دیگر نهادهای سیاسی را فراهم نمودپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120A Comparative Study of Economic Policies of Imam Khomeini, Prophet Muhammad (pbuh) and Imam Ali (pbuh)مقایسه سیاستهای اقتصادی امام خمینی(س) با پیامبر(ص) و امام علی (ع)147177131775FAمژگان رکن الدینیدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانحمید بصیرت منشاستادیار تاریخ پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200724This paper studies in a descriptive way Imam Khomeini’s ten-year views on economic policies as compared with related policies in the tenure of Prophet Muhammad (pbuh) and Imam Ali (pbuh). This study intends to find an answer to the question of “What similarities are there between Imam Khomeini’s ten-year leadership and the tenure of Prophet Muhammad (pbuh) and Imam Ali (pbuh) in terms of economic policies?”, claiming that the three governments resorted to settlement method. <br />Findings of this paper indicate that Imam Khomeini, as the Founder and Leader of the Islamic Revolution, has set the model of Islamic Republic based on early Islamic government. In introducing the model of Islamic Revolution, Imam Khomeini points to the successful early Islamic government and underscores his entire objective behind establishment of the government as social justice. Therefore, based upon the studies, both governments have sought establishing social justice in the society, although the two governments are different in terms of time and pace, social fabric, structure and type of the government, ways for financing the government and their economic methods. However, the two governments have contextually followed one similar path. Resorting to its findings, the paper proves its hypothesis.پژوهش حاضر به صورت توصیفی به آرا و نظرات دورۀ ده سالۀ رهبری امام خمینی و مقایسۀ آن با سیاستهای اقتصادی دوران حکومت پیامبر<sup>(ص)</sup> و امام علی<sup>(ع)</sup> پرداخته است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که سیاستهای اقتصادی دوران ده سالۀ رهبری امام خمینی با سیاستهای اقتصادی دوران حکومت پیامبر<sup>(ص)</sup> و امام علی <sup>(ع)</sup> چه نسبتی دارد؟ و بر این مدعاست که هر سه حکوت شیوه تسویهای را در برنامه خود داشتهاند.<br /> یافته این پژوهش نشان میدهد که امام خمینی بهعنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، الگوی جمهوری اسلامی را برگرفته از حکومت صدر اسلام میدانند و در معرفی الگوی انقلاب اسلامی به حکومت موفق صدر اسلام اشاره میکند و تمام هدف خود را از تشکیل حکومت برقراری عدالت اجتماعی میداند. بنابراین طبق بررسیهای انجام شده هدف هر دو حکومت برقراری عدالت اجتماعی در جامعه بوده هر چند این دو حکومت از نظر زمانی و مکانی و بافت جامعه، ساختار و نوع حکومت و تأمین منابع مالی و روشهای اقتصادی با هم تفاوت دارند. اما از نظر محتوایی هردو حکومت یک راه را دنبال میکردند و با توجه به یافتههای به دست آمده، پژوهش مدعای خود را اثبات میکند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349641تا420210120Role of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad Province’s Nomads in Victory of Islamic Revolution: Answering a Historical Queryنقش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی انقلاب اسلامی: پاسخی به یک شبهة تاریخی179206131776FAعلی باقری دولت آبادیدانشیار روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20190829This paper intends to study the role of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad Province’s nomads in the victory of Islamic Revolution. Sparse and scattered works on this role of the province’s nomads, many of them disorganized and contradictory, have raised the need for conducting this research. The principal question of this paper is: “Did the nomads in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad Province play a role independent of the clerics, pursuing special material gains in 60s and then in the fight against the regime of Shah, or did they play this role in tandem with the Islamic Movement under the clerics with religious motives?” The main hypothesis of the paper points to a combination of material and religious motives in meeting their demands under the leadership of the clerics. The paper has applied a documentary method as well as interviews with local informed individuals. Findings of the paper indicate that unlike the two dominant approaches that try to evaluate these fights completely independent or completely aligned, the nomads continued their fight in 60s and 70s with two material and religious motives so that serious changes happened in their manners of fight against the regime of Shahهدف پژوهش حاضر بررسی نقش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی انقلاب اسلامی است. آنچه ضرورت انجام این پژوهش را موجب گردید پراکنده نویسی دربارۀ نقش عشایر استان در کتابهای مختلف به صورت بحث حاشیهای و به شکلی متناقض بود. سؤال اصلی مقاله این است که آیا عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در دهۀ چهل به بعد و در مبارزه با رژیم شاه نقشی مستقل از روحانیت و دارای انگیزههای خاص مادی داشتند یا دارای نقشی همسو با نهضت اسلامی به رهبری روحانیت و دارای انگیزههای دینی بودند؟ فرضیه اصلی پژوهش به تجمیع انگیزههای مادی و دینی در عشایر برای رسیدن به خواستههای خود ذیل رهبری روحانیت اشاره دارد. برای انجام پژوهش از روش اسنادی و مصاحبه با افراد آگاه محلی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد برخلاف دو دیدگاه غالب که میکوشند این مبارزات را کاملاً مستقل یا کاملاً همراستا ارزیابی نمایند؛ عشایر در دهۀ چهل و پنجاه مبارزات خود را با دو انگیزۀ مادی و مذهبی به شکل توأمان دنبال کرده و در شیوههای مبارزاتی آنان علیه شاه تغییرات جدی رخ داده است.