پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Tarikhnameh- Ye Enghelab, Vol 3, No 1-4, (Spring 2019- Winter 2020), Ser No 5-6شمارۀ کامل تاریخنامۀ انقلاب، دورۀ 3، شماره 1 تا 4، (بهار - زمستان 1398)، شمارۀ پیاپی 5-61178110434FAJournal Article20200713پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621A Pathology of Islamic Revolution Historiographyبررسی و شناخت آسیبهای تاریخنگاری انقلاب اسلامی938110427FAفریده باوریاندانش آموخته دکترای تاریخ انقلاب اسلامی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانفاطمه سهراب زادهدکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200303The victory of Islamic Revolution in Iran was a major phenomenon that not only violated political balance in the Middle East, but also paved the way for emergence of diversified theories by domestic and foreign researchers and scholars. As a result, they released various narratives on the history of Islamic Revolution. In the meantime, as a result of sustainability of the Revolution new stances on historiography emerged so that in addition to scholars and scientific circles, the early revolutionary forces, both supporters and opponents, became active in clarifying the Islamic Revolution from their own point of view. Given the above, the pathology of Islamic Revolution historiography is one of the most important requirements of the contemporary historiography in Iran that is expected to speed up its growth and innovation. The pathology of factors threatening the pillars and fundamentals of the Islamic Revolution historiography is an essential measure that is highly needed to prevent the emergence and growth of those threats. To that end, this paper, developed through a descriptive-analytical procedure and library method is to find an appropriate answer to the following question: What factors threaten the pillars of Islamic Revolution historiography? Results of the study indicate that such factors as dearth of reference books and documents on some incidents, distortion of Islamic Revolution prospects, lack of an appropriate roadmap, non-specialized managers at the helm of historiography, journalistic approach toward historiography, etc. are among the most outstanding factors threatening the Islamic Revolution historiography.<strong>چکیده:</strong> پیروزی انقلاب اسلامی یکی از وقایع عمدهای بود که نهتنها موازنههای سیاسی در خاورمیانه و جهان را برهم زد، بلکه بسترهای نظریهپردازی مختلفی را از سوی محققان داخلی و خارجی نیز فراهم ساخت. بنابراین روایتهای مختلفی از تاریخ انقلاب توسط آنان بهنگارش درآمد. دراینراستا، تداوم انقلاب، موضعگیریهای جدیدی را در عرصة تاریخنگاری سبب شد و علاوه بر محققان و محافل علمی، شخصیتهای درگیر در انقلاب را در هر دو جبهة مدافع و مخالف، برای تبیین آن به تلاش واداشت. با توجه به این امر، مقولة آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی یکی از مهمترین نیازهای تاریخنگاری معاصر ایران است که سبب بالندگی و نوآوری آن میشود. آسیبهایی که ارکان و مبانی اساسی تاریخنگاری انقلاب را تهدید میکنند و شناخت آنها اساسیترین گام در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیبهاست. بااینهدف، پرسش اصلی مقاله حاضر با شیوهای توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از روش کتابخانهای معطوف به این سؤال است که «چه آسیبهایی ارکان تاریخنگاری انقلاب اسلامی را مورد تهدید قرار میدهند؟». دستاورد پژوهش حاکی از آن است که عواملی همچون کمبود منابع درخصوص برخی رویدادها، تحریف چشماندازهای انقلاب اسلامی، عدم ترسیم یک راه مشخص، حضور مدیریتهای غیرمتخصص با عرصة تاریخنگاری، نگاه ژورنالیستی به تاریخنگاری و... از برجستهترین آسیبهایی هستند که ارکان تاریخنگاری انقلاب اسلامی را تهدید میکنند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Pluralism and Party Politics in Tudeh Party’s Political Thought and Action: From Establishment of Islamic Revolution to Constitutional Referendum
(April 1 – Dec. 3, 1979)تکثرگرایی و سیاستورزی حزبی در آراء و عمل سیاسی حزب تودة ایران: از تأسیس نظام جمهوری اسلامی تا برگزاری رفراندوم قانون اساسی (12 فروردین - 12 آذر 1358)3960110428FAمظفر شاهدیدکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران. (نویسندة مسئول)0000-0002-1246-0325محسن بهشتی سرشتدانشیار تاریخ دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20190930Although the ever-growing Islamist movement under Imam Khomeini played a key role in the formation and final victory of the Islamic Revolution during 1978-1979, the Islamic Revolution was also assisted – however less sensible - by the influence and participation of three political currents known as the National Liberal spectrum, the Leftwing or Leftists and Eclectic ideology. After the Revolution, Tudeh Party of Iran, as the most influential Leftist political organization, tried to gain political power and social prestige although its role in the revolutionary developments was not outstanding. This paper intends to study the policies and approaches of Tudeh Party of Iran from the establishment of the Islamic Revolution to the constitutional referendum (April 1, 1979 through Dec. 3, 1979) toward the newly established Islamic Republic and the rival political currents for promoting and consolidation of its position in political and social arena of the country.
The research method called for historical review of the subject under study through process tracing. Findings of the research work indicate that Tudeh Party of Iran had opportunistically tried to display an approach toward revolutionary causes and goals, relatively similar to the Islamist current under Imam Khomeini, through highlighting and accentuating Islamic Revolution and Islamic Republic’s anti-imperialistic doctrine. At the same time, the party maintained an opposing and even hostile position against the National Liberal current and other Leftist parties and political groups who favored – unlike Tudeh Party – an anti-Soviet Union tendency claiming their ideology was incompatible with that of the Islamic Revolution.<strong>چکیده:</strong>اگرچه جریان اسلامگرای سراسرگسترشیابنده تحت رهبری امام خمینی در شکلگیری و پیروزی نهایی انقلاب ایران، در سالهای 1356-1357، نقش تعیینکننده و درجه اولی ایفا کرد؛ اما انقلاب ایران، از حضور و مشارکت، هرچند کمتر محسوس، سه جریان موسوم به ملیگرای لیبرال، چپ و التقاطی نیز متأثر بود. حزب تودة ایران، مهمترین تشکل سیاسی جریان چپ، بهرغم حضور کمرنگ در تحولات دورة انقلاب، پس از پیروزی انقلاب، کوشید، در عرصة سیاسی و اجتماعی کشور، موقعیت خود را تقویت و تحکیم بخشد. هدف این مقاله مطالعة سیاستها و شیوههای مواجهه حزب تودة ایران (در فاصلة همهپرسی تعیین نوع نظام تا رفراندوم قانون اساسی)، با نظام نوپای جمهوری اسلامی و جریانهای سیاسی رقیب، برای تقویت و تحکیم موقعیت خود در عرصة سیاسی و اجتماعی است.
روش تحقیق مقاله بررسی تاریخی موضوع مورد مطالعه با بهرهگیری از الگو یا تکنیک ردیابی فرآیند است.یافتههای تحقیق نشان میدهد، حزب تودة ایران، در راستای نیل به اهداف سیاسی خود، مصلحتاندیشانه، تلاش میکرد، با برجستهسازی وکانونی نمودن رویکرد ضدامپریالیستی و آمریکاستیزانه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، تلقی کمابیش همسانی از اهداف انقلابی خود با جریان اسلامگرای تحت رهبری امام به نمایش بگذارد؛ و در همان حال، نسبت بهجریان ملیگرای لیبرال و دیگر احزاب و گروههای سیاسی چپ رقیب، که برخلاف آن حزب، عموماً گرایشات ضدشوروی داشتند (بهمثابه جریانهای ناهمسازگرا با اهداف انقلاب ایران)، موضعی مخالف و بلکه خصمانه اتخاذ کند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Political Psychology of King Mohammad Reza Pahlavi’s Character: His
Understanding of Iranian People’s Revolutionary Power and Movementروانشناسی سیاسی شخصیت محمدرضاشاه پهلوی: تصورات از قدرت و جنبش انقلابی مردم ایران6192110429FAایرج سوریدانشجوی دکتری تاریخ ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20190216This paper intends to study King Mohammad Reza Pahlavi’s political character with a psychological approach during his 37 years of reign in Iran to explore his understanding of personal personality and his modernist plans in leading the Iranian nation toward what he called the “great era of civilization” in comparison with his real personality and public reaction against it. With an eye on Karen Horney’s theory, we will review the Shah’s political character from his childhood to various periods during his reign to reflect on how he moved from disease to please and populism to elitism and authoritarianism to clarify his understanding of the realities and their feedbacks in the society. The Shah of Iran had a dual personality. Considering a Divine mission for himself in leading the nation toward progress, denouncing the opponents as obstacles to salvation, and using national myths and legends and religious traditions to charismatize his reign and character are among the elements within his personality for review and criticism.<strong>چکیده:</strong> شخصیت سیاسی محمدرضا شاه پهلوی که 37 سال بر ایران حکومت کرد، در مقالة حاضر، با رویکرد روانشناختی برای دستیابی به تصورات او از شخصیت فردی و برنامههای نوگرایانه در هدایت جامعه به سمت آنچه راهیابی بهسوی دروازههای تمدن بزرگ مینامید، با شخصیت واقعی و واکنش جامعه در برابر آن میباشد. براساس نظریة کارن هورنای، شخصیت سیاسی شاه از دوران کودکی تا دورههای مختلف حکومت که از مهرطلبی و مردمگرایی تا مردمگریزی و سلطهطلبی را در برداشته است. خصوصیات این دورهها و تبیین تصورات او از واقعیات و بازخوردهای آن بر جامعه نیز مورد بررسی قرار میگیرد. شخصیت فردی شاه ایران از نوعی دوگانگی برخوردار بود. رسالت الهی قائل بودن برای خود در پیشبرد جامعه به سمت ترقی و نفی مخالفین به عنوان بازدارندگان سعادت و بهرهگیری از اسطورههای ملی و سنن مذهبی در کاریزماتیک کردن شخصیت خود و رهبر شایسته در زوایای شخصیت او قابل بررسی و نقد است.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Mosaddegh’s Policies and Political Development in Iranسیاستهای مصدق و توسعۀ سیاسی در ایران93110110430FAسعید جهانگیریدکترای تخصصی علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)ابوالقاسم طاهریاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20190609It was during the premiership of Dr. Mohammad Mosaddegh that the pursuit of independence and freedom, and tolerance of dissent gained momentum as dominant discourse, challenging part of despotic discourse of the royal court. As a result, Iran’s political spectrum became more pluralistic, the Shah’s power was restricted, political parties became diversified, power became legal and democratic, and the dissent enjoyed maximum tolerance on the part of the government. <br />Enacting the Press Law not only stipulated maximum tolerance of the dissent, but also state-run organizations were banned to bring an action against the press criticizing the government or the prime minister. This is why Mosaddegh period is known in contemporary history as “the age of free press”. The dominant discourse in that period encompassed independence, freedom, civil sovereignty, political participation and public welfare. During his 28 months of premiership, Mosaddegh administered the country almost without petrodollars. Unaffected by lack of oil incomes, the crisis-stricken, stagnating and bankrupt national economy regained its footing and became an example of a balanced economy. These indexes indicate that the collection of Mosaddegh’s plans, achievements, and beliefs during 28 months of premiership had maximum compatibility with criteria of political development.<strong>چکیده:</strong> در دورة نخستوزیری محمد مصدق استقلالطلبی، آزادیخواهی، تحمل مخالفان و رواداری نسبت به آنان به گفتمان حاکم تبدیل و بخشی از گفتمان استبدادی دربار به چالش کشیده میشود. بهاینترتیب، فضای سیاسی ایران متکثرتر، قدرت شاه محدودتر، احزاب متنوعتر، اقتدار، قانونی و مردمی شده و بیشترین تحمل و مدارا با مخالفان صورت میگیرد.<br /> با تصویب قانون برای مطبوعات، نهتنها بیشترین رواداری در قبال مخالفان پیشبینی شد بلکه، دستگاههای دولتی نیز از برخورد با مطبوعاتی که با دولت مخالفت یا از شخص نخستوزیر انتقاد میکردند، منع شدند. به همین سبب است که دورة حکومت مصدق را عصر مطبوعات آزاد دانستهاند. گفتمان غالب این دوره، گفتمان استقلال، آزادی، حاکمیت مدنی، مشارکت سیاسی و رفاه عمومی بود. مصدق در دورة 28 ماهه نخستوزیری خود کشور را تقریباً بدون هیچ درآمدی از نفت، استوار نگه داشت و نهتنها خدشه و خللی بر اقتصاد وارد نیامد، بلکه اقتصاد ایران که پیش از این دوره، بحرانزده و گرفتار رکورد و حتی ورشکستگی بود، سلامت خود را بازیافت و بهصورت اقتصادی متوازن و متعادل درآورد. این شاخصهها نشان میدهد که مجموعه برنامهها، عملکردها و اعتقادات مصدق در دورة 28 ماهة نخستوزیری، بیشترین قرابت را با شاخصهای توسعة سیاسی دارد.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Export of Islamic Revolution in View of Imam Khomeini with Regard to Promotion of Islam and Justice, from Theory to Continuity
and Drastic Changeصدور انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی در ابعاد تبلیغ و عدالت، از نظریه تا تداوم و تحول111129110431FAمحمد جمالودانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران .Journal Article20190624No doubt the Islamic Revolution in Iran has imposed drastic changes on foreign countries’ political balance approaches vis-à-vis Iran. The establishment of the Islamic Republic of Iran and revamping of Iran’s foreign policy based on Imam Khomeini’s idea of exporting Islamic Revolution gave birth to new approaches in Islamic Republic of Iran’s foreign communications and exchanges. The idea of exporting the revolution and its endorsement by Imam Khomeini as a priority for Iranian foreign policy during the early years after the victory of Islamic Revolution was welcomed by politicians as a benchmark for Iran’s interaction with the other world countries. This paper has tried to readdress “exporting revolution” as one of the frequently used concepts in the political literature of the early post-revolution years within the semantic scope of Imam Khomeini’s political thought in two dimensions of spreading Islam and justice. It has to be mentioned that the analysis of these two dimensions in exporting revolution does not mean ignoring other dimensions in Imam Khomeini’s political ideology. This is because various aspects in Imam Khomeini’s political ideology overlap in some cases.<strong>چکیده: </strong>بیتردید پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد معادلات سیاسی کشورهای خارجی در مواجهه با ایران را دگرگون کرد. تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و بازسازی سیاست خارجی ایران بر مبنای اندیشة رهبری انقلاب اسلامی مبنی بر صدور انقلاب اسلامی باعث شد تا رویکردهای نوینی در نوع ارتباطات خارجی و مراودات سیاسی در ایران اندیشیده شود. اندیشة صدور انقلاب و مطرح شدن آن از سوی امام خمینی بهعنوان اولویت سیاست خارجی ایران در سالهای اولیه انقلاب اسلامی مبنای تعامل جمهوری اسلامی با سایر کشورهای جهان و مورد توجه اهل سیاست قرار گرفت. در این پژوهش مفهوم صدور انقلاب بهعنوان یکی از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات سیاسی سالهای اولیه جمهوری اسلامی ایران، در گسترة قلمرو معنایی اندیشة سیاسی امام در دو بُعد اصلی تبلیغ و عدالت بازشناسی شده است. ذکر این نکته ضروری است که واکاوی دو بُعد عدالت و تبلیغ در صدور انقلاب بهمنزلة نادیده گرفتن سایر ابعاد اندیشة سیاسی امام نیست؛ چراکه ابعاد مختلف اندیشة سیاسی امام در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی دارند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Role of Traditional Middle Class in Iran’s Political Developments
(Case Study: Islamic Revolution’s Formation Period)نقش طبقة متوسط سنتی در تحولات سیاسی ایران (مطالعه موردی: دوران شکلگیری انقلاب اسلامی)131156110432FAعلی جان مرادی جواستادیار دانشگاه افسری امام حسین(ع)، گروه معارف اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190629The study of the role of social forces in political developments has been generally accepted as an essential part of political sociology. Social classes are categorized as distinct social forces playing a role in analysis of the performance of social forces. Among different social classes, the role of traditional middle class has always been outstanding in social and political developments in Iran. This paper intends to study the role of traditional middle class in Iran’s political developments during Islamic Revolution’s period of establishment. As far as methodology is concerned, this study is a descriptive-analytical work that has used library and documentary method. The theoretical framework for analysis of the traditional middle class is Pierre Bourdieu’s theory of capital and class distinction, who has tried to argue the relation between various capitals and social classes. Findings of this paper indicate that the traditional middle class in Iran during the establishment of Islamic Revolution could defeat other classes through appropriate use of various economic, social, political, cultural and symbolic capitals to enjoy a hegemonic role in the country’s political power structure.<strong>چکیده:</strong>بررسی نقش نیروهای اجتماعی در تحولات سیاسی از موضوعات مهم و اساسی در جامعهشناسی سیاسی است. طبقات اجتماعی ازجمله نیروهای متمایز اجتماعی محسوب میشوند که در تحلیل عملکرد نیروهای اجتماعی ایفای نقش دارند. در بین تقسیمات طبقات اجتماعی همواره نقش طبقة متوسط سنتی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران مورد توجه قرار داشته است. مقالة حاضر با هدف بررسی نقش طبقة متوسط سنتی در دوران شکلگیری انقلاب اسلامی ایران به رشتة تحریر درآمده است. این مقاله، به لحاظ روششناسی از نوع مطالعه توصیفی - تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی استفاده شده است. چهارچوب نظری انتخابی برای تحلیل طبقة متوسط سنتی، نظریة انواع سرمایة پیر بوردیو است کهسعی کردهاند ارتباط انواع سرمایه را با طبقة اجتماعی مورد توجه قرار دهند. نتایج تحقیق نشان میدهد که طبقة متوسط سنتی در دوران شکلگیری انقلاب اسلامی ایران از طریق بهرهبرداری مناسب از سرمایههای متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نمادین توانست بر دیگر رقیبان پیروز شود و نقش هژمونیک در ساختار قدرت سیاسی پیدا کند.پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیتاریخ نامه انقلاب2588-349631تا 420200621Role of Iranian Writers’ Association (IWA) and Its Members in Promotion of Struggles against the Pahlavi Regimeنقش کانون نویسندگان و اعضای آن در پیشبرد مبارزات با حکومت پهلوی157178110433FAحسینعلی قربانیدکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200113This research is an attempt to find an appropriate answer to the principal question of “What approach did the Iranian Writers’ Association (IWA) and its members adopt during the last two decades of Pahlavi reign and what were the measures taken by its members?” Results of the research indicate that the Iranian Writers’ Association was founded in response to the cultural policies of Pahlavi reign. The Leftists held the intellectual dominance in the association, although there were also other intellectual tendencies more or less active in this cultural institution. The majority of the association’s members were both cultural elites with outstanding political affiliations. Their membership in political groups and parties such as Tudeh Party of Iran, Society of Socialists and the National Front had necessarily developed IWA from a conservative and non-active body into a tactful circle in confrontation with political and cultural issues of the Iranian society. In spite of its cultural approach, this association entered the political struggles at an era of the Iranian history to exert influence on flaring up of the protests against the Pahlavi regime. However, the discord among its members in the head of the revolution, particularly in the course of second-term elections for secretaries, and their attitudes toward the revolutionary developments, restricted their effectuation.<strong>چکیده: </strong>این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که کانون نویسندگان ایران و اعضای آن، چه رویکردی در دو دهة پایانی حکومت پهلوی در پیش گرفتند و چه اقداماتی از سوی اعضای این نهاد فرهنگی انجام شد؟ نتایج تحقیق بیانگر آن است که کانون نویسندگان ایران در واکنش به سیاستهای فرهنگی حاکمیت پهلوی شکل گرفت. تفوق فکری در کانون با اندیشههای چپگرایانه بود، اما گرایشهای فکری دیگری نیز کموبیش حضور داشتند. عموم اعضای کانون افزون بر شخصیت فرهنگی، تعلقات برجستة سیاسی داشتند و عضویت بیشتر آنان در گروههای سیاسی همچون حزب توده، جامعة سوسیالیستها و جبهة ملی خواه ناخواه کانون نویسندگان را از یک نهاد محافظهکار و بیتحرک به مجمعی حساس در مواجهه با مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه تبدیل کرده بود. این کانون با وجود رویکرد فرهنگی، در برههای از تاریخ ایران، در کشاکشهای سیاسی وارد شد و تأثیراتی در شعلهور شدن اعتراضات به حکومت پهلوی داشت، اما اختلافات اعضای آن در بحبوحة انقلاب بهویژه در انتخاب اعضای هیأت دبیران دورة دوم و نوع مواجهه با تحولات انقلابی بهویژه اصرار برخی اعضاء بر ماهیت صنفی کانون، اثرگذاری آن را محدود کرد.