در حوزههای مطالعاتی تاریخ انقلاب اسلامی ایران، بررسی و واکاوی تشکلها، گروه ها و سازمانهای مذهبی- سیاسی که در جریان انقلاب حضور داشتند، دارای اهمیتی ویژه است. در میان این تشکلهای منظم، گروههای اسلامگرا با مشی قهرآمیز نیز حاضر بودند. یکی از این گروهها، حزبالله بود. این گروه در سال 1346 در تهران تشکیل شد و در سال1350 دچار انشعاب گردید و در نهایت در سال 1351 در حالیکه شبکۀ سازمان در تهران و چند شهرستان دیگر فعال بود، با دستگیری گستردۀ اعضایش توسط ساواک، فروپاشید. مقالۀ مزبور درصدد است با روشی توصیفی– تحلیلی، بدین پرسش پاسخ دهد که گروه حزبالله دارای چه ماهیت و ساختار تشکیلاتی بود؟ گروه مذکور جانشین بلافصل حزب ملل اسلامی و به دنبال برپایی حکومت اسلامی فراملیتی (جهانی) از طریق انقلاب انترناسیونالیستی اسلامی با مشی مسلحانه بود، و متناسب با این استراتژی و مشی، تشکیلاتی هرمی و سلسله مراتبی را برای خود تدوین نمود. فرایند عضوگیری چندان متناسب با معیارهای تشکیلاتی گروه مبنی بر حداقل شناخت اعضا از همدیگر نبود. در برنامۀ آموزشی حزبالله، از لحاظ کمّی و کیفی، کفّۀ آموزش نظری (سیاسی- مذهبی) بر آموزش نظامی سنگینی مینمود. عدم تعیین خطوط ایدئولوژیک گروه در یک متن منسجم، یکی از بزرگترین ضعفهای آن بود.
In the study of history of the Islamic Revolution of Iran, it is important to examine and analyze institutions, groups and religious-political organizations that were involved in the process of the revolution. Among the disciplined organizations, there were also some militant Islamist groups. One of such groups was Hezbollah. This group was formed in 1967 in Tehran and was split in 1971 and finally while it was active in Tehran and several other cities it collapsed in 1972 with mass arrest of its members by the SAVAK. The present article employs descriptive and analytical method to provide answer to the following question: What was nature and structure of Hezbollah Group?" Hezbollah as immediate successor of Islamic Nations Party, looked for creating a transnational Islamic state through International Islamic Revolution based on armed struggle. In accordance with its strategy and policy, it adopted hierarchical organization. The group’s recruiting process in line with its organizational structure was not based a minimum knowledge of members of each other. In the educational program of Hezbollah, theoretical training (political and religious) was qualitatively and quantitatively more than military training. Lack of proper explanation of its ideological orientations in a coherent text was one of the greatest weaknesses of Hezbollah.